Opladen, stekkers en stopcontacten

De Nissan LEAF kan op drie manieren worden opgeladen.

  • Normaal. Daar is 10 ampère, 220 volt wisselstroom voor nodig, dit is vrijwel overal voorhanden. Het werkt met een gewoon geaard stopcontact. De auto volledig opladen kost dan 12 uur. Dit kan dus alleen ‘s-nachts.
  • Sneller. Hier is 16 ampère, 220 volt wisselstroom voor nodig, en een zgn. “Thuisoplaadunit met speciale EV-lijn”. De auto volledig opladen kost dan 8 uur.
  • Snelst. Met een “snellaadpaal”. Hier is 125 ampère, 480/500 volt gelijkstroom voor nodig. 80% laden is dan in 30 minuten gepiept. Ideaal voor de lunch, maar dan moet het wel voor handen zijn… [We hebben een paar punten gevonden, meer info hier].

Normaal laden zal dus 95% van onze laadmodus zijn.

Tussendoor bijladen kan natuurlijk ook. Het zal altijd het bereik verlengen. Een uurtje (normaal) laden levert 12-15 km op. Daarom hebben we een speciale dagindeling bedacht.

De stekkers en stopcontacten

Hier is een overzicht van wat ons te wachten staat in Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en Italië. Al met al is er een kleine kans dat we 1 of 2 verloopstekkers lokaal moeten aanschaffen, maar voor hetzelfde geld kunnen we terecht met de “Shuko” stekker (16Amp/250Volt, geaard).

Stekkers onderweg

Stekkers onderweg

 

Reacties zijn gesloten.