Dagindeling (Actieradius verlengen)

De real-life actieradius van de Nissan LEAF is circa 140km. We nemen de tijd voor de rit, maar als we de actieradius kunnen strekken, zou dat praktisch zijn. Er zijn een aantal opties:

  1. Rustig en anticiperend rijden (spreekt voor zich);
  2. Geen Airco of andere accessoires aan (echter wel veiligheid voorop);
  3. Geen snelheden boven de 90 km/h (dus geen / weinig snelweg);
  4. Achter vrachtverkeer rijden (riskant, beter niet);
  5. Tussentijds laden (zie hieronder).

De Nissan LEAF is in 10 à 14 uur vol, bij normaal laden (10 ampère). Dat kan dus prima “door de nacht heen”. Maar als je nou overdag ook nog tussentijds kan bijladen, zou dat dan wat opleveren? 1 uur laden levert zo’n 15 km op. Zo kwamen we op de volgende dagindeling om onze dagelijkse actieradius te verlengen:

07:00-09:00 opstaan, ontbijten, inpakken, wegwezen;
09:00-11:00 100 km rijden tot aan dorp of stad met enige faciliteiten (resteert 40 km);
11:00-11:30 stroom zoeken / vragen / vinden / aansluiten;
11:30-14:30 terwijl de auto 45 km bijlaadt, boodschappen doen, bloggen, genieten van dorp of stad, (uitgebreid) lunchen;
14:30-16:00 40 + 45 = 85 km rijden;
16:00-17:00 slaapplaats en stroom zoeken / vragen / vinden / aansluiten;
17:00… relaxen, zwemmen, bloggen, genieten etc. (eenvoudig) diner, geen boodschappen meer nodig;
22:00 naar bed.

In deze “modus” halen we zo’n 200km per dag. Theoretisch zouden we dan in 7 dagen in Tonda moeten kunnen zijn. Dat zal waarschijnlijk niet lukken. Wat kan er allemaal tegenzitten?

  1. Moeilijk stroom vinden / moeilijk slaapplaats vinden;
  2. Na bepaalde afstand is er geen dorp of stad;
  3. Wegomleggingen die kilometers vreten;
  4. Bergketens* gooien deze planning in de war.

* De Jura ten zuiden van Basel is 400m klimmen. De Alpendoorkruising, Gotthard is vanaf de Vierwaltstättersee 700m tot de tunnel (of 1500m tot op de pas) klimmen. Het goede nieuws is, dat Zwitserland uitermate pro-elektrische auto is, vertelde een ervaren elektrische rijder ons. We kunnen daar veel medewerking verwachten.

Al met al zullen we zo’n 50 keer op zoek zijn naar een stopcontact…! Lukt het ‘s-avonds niet, dan zijn we de volgende dag “kwijt”. Daarom beginnen we om 16:00 met zoeken naar een slaapplek + laadbron. De auto moet om 19:00 uiterlijk aan een stopcontact hangen, om de volgende dag om 09:00 weg te kunnen.

Reacties zijn gesloten.