EV2I is geslaagd! De conclusies:

EV2I Electric Vehicle to Italy Success!

Je kan prima met een elektrische auto ver op vakantie
Wij hebben genoten van een heerlijke onthaast-vakantie. De wegen, Het landschap, de talen, de culturen, de keukens, alles beweegt gestaag voorbij. En je bent er veel meer mee in contact, dan wanneer je over de snelweg raast. Positieve reacties, Enthousiaste mensen, de EV-vakantie: Een aanrader!

Range-anxiety?
…hebben we de eerste week last van gehad, want we reden regelmatig “het donker” in. Zou er wel stroom te vinden zijn in dat dorpje? Zouden ze nog plaats hebben in de hotelletjes daar? Maar telkens kwamen we eruit: Éérst zochten we een slaapplaats en daarna pas regelden we de stroom. Want een slaapplaats is moeilijker te regelen dan stroom. Niet één keer hebben we stroom van een andere plaats dan de slaapplek hoeven regelen.

Na een week kenden we de LEAF zo goed, dat we precies wisten wat we konden verwachten: Xx km actieradius en zero problemen om stroom te regelen.

En voor de lezer die een EV overweegt en bang is van range-anxiety: Maakt u zich absoluut geen zorgen! U heeft een betrouwbaar stopcontact thuis en een betrouwbare range-indicator. En snelladers! Dat is dus een stuk makkelijker dan onze reis. Die anxiety bent u binnen 500 km van af!

De Nissan LEAF
Er kan er maar een de eerste zijn. En dat is de Nissan LEAF. Zeer compleet, zeer comfortabel, en ook nog eens snel! Een unieke auto. Hier geef ik mijn mening uitgebreid.

Wat heeft het gekost?
440 kWh  / € 75,- waarvan wij er circa € 50,- zelf betaald hebben. (3100km).

En het milieu?
Hoeveel baat heeft het milieu gehad bij onze “transport-keuze”? Die vraag moet je in 2 delen opsplitsen: 1) Hoe zuinig reden we? 2) Wat is de milieubelasting van de gebruikte energie?

  1. Zuinig: Een volle LEAF accu (24kWh) bevat de energie die in ongeveer 2,7 liter benzine zit. Aangezien wij (3.100 km / 170 km) 18,25 LEAF accu’s hebben opgereden, is dat equivalent aan zo’n 50 liter benzine. Echter een auto op benzine, zou voor 3.100km (bij 1:12) 260 liter nodig hebben.
    Economisch rijden in de op zich al zuinige LEAF kost dus 19% van rijden in een vergelijkbare fossiele-tijdperk-auto.
  2. Schoon: Daar bovenop komt dat we deze energie hebben betrokken uit de gemiddelde “energie-mix” van de landen waar we reden. En die is veel schoner dan auto-motoren. Elektriciteitscentrales draaien namelijk altijd op hun efficiëntste toerental. Als ze al op een fossiele brandstof draaien. Je hebt ook water (Zwitserland), zon en wind. (kolen vormt 20% van de Nederlandse energie-mix, maar wij hebben onze LEAF uitsluitend op groene stroom opgeladen).

Dus ja, onze vakantie-voetafdruk ligt ergens tussen 10 en 15% van de normale.

Snellaadpalen
Een (mentale) must voor het succes van e-mobiliteit. Maar er speelt kip-ei problematiek. Een snellaadpaal kost al gauw € 20.000,-, heb ik me laten vertellen, dus de business-case ziet er nog niet zo goed uit. Maar er zijn partijen met een lange adem dus het gaat goed komen.
Ik zeg ‘mentale‘ must, want als puntje bij paaltje komt zal dat in 90% van de gevallen het gewone paaltje bij de eigen voordeur zijn, dus zó hard zijn ze in de praktijk niet nodig.

Range als je het onderste uit de kan wil
Doe het rustig aan en je komt verder. 45km/h is de meest gunstige snelheid die we hebben geprobeerd. (Daaronder werd ons echt te gortig. De meeste wegen lenen zich ook niet voor 45km/h). Maar zou je dat kunnen vasthouden haal je de 210 km op een lading. Bij 60 km/h kom je op zo’n 185 km uit. En in real life kwamen we meestal zo rond de 170 km. Want constant één snelheid rijden is onmogelijk.

Rijden in de bergen kost actieradius. Heuvels: 15%, bergen: 25% en echte passen hakken zo’n 35% van je range af.

Rijstijl in de praktijk
Het kwam natuurlijk regelmatig voor dat we ons doel al vast hadden liggen (Hotel of camping telefonisch gereserveerd). Of dat we niet veel km’s op een dag hoefden te halen (op de terugweg konden we pas op 2-aug terecht bij Protoscar). Dan zie je je bestemming ruim binnen range liggen, en transformeert de LEAF zich van “Bleh! Slome zondagsrijder” in “Wow! Die is snel!” En alles daartussen in.

Reacties van de mensen
Het valt op dat werkelijk iedereen enthousiast is over elektrische mobiliteit. Neem nou voetbal, wijn, de iPhone of willekeurig elke andere dwarsstraat, er is altijd een groep mensen die kritiek heeft en begint te zeuren. Díé groep, is bij dit onderwerp opvallend kleiner!

De auto heeft veel bekijks. Mensen spreken je aan, zien het belang en vragen meestal als eerste: “Wat is de actieradius?” en als je dan antwoordt “150 km”, zijn de meesten positief verbaasd. Dan volgt een leuk informatief babbeltje. Tot slot laat je ze jaw-dropping achter als je bijna geruisloos wegflitst!

Kortom
Een groot succes!

2011-07-26 Tonda en de Nissan LEAF van Terberg Greenlease

2011-07-26 Tonda en de Nissan LEAF van Terberg Greenlease

Bekijk ook de statistieken en het weblog!

Dit bericht is geplaatst in Dagverslagen, Rijervaringen. Bookmark de permalink.

Reacties zijn gesloten.