Testbericht met pdf

Geplaatst in Algemeen | Reacties staat uit voor Testbericht met pdf

Elektrische auto’s in vogelvlucht

Geplaatst in Algemeen, Elektriciteit, vermogen, energie, Opladen | Reacties staat uit voor Elektrische auto’s in vogelvlucht

De 10 beste foto’s van de reis

Hogere resolutie nodig? Mail of bel!

Geplaatst in Algemeen | Reacties staat uit voor De 10 beste foto’s van de reis

Dwars door de USA met een EV op zonne-energie

Tja. We zijn alweer een tijdje terug in Nederland en dan ga je weer eens het Eco- en EV-nieuws inhalen. En zo kom je dan op de website www.SolarJourneyUSA.com op het spoor. Waauw! Rob en Garrett van de Columbia University gaan met een elektrische auto en zonnepanelen 5600km afleggen, om elektrische mobiliteit te promoten. Hier een impressie van het idee:

Solar Journey USA Setup

Solar Journey USA Setup

Wat een gaaf plan! Dat wil ik ook! Ik zie het al voor me www.metdezonnaaritalie.nl (Als ik het Runa vertel lacht ze lief en is ze zo te zien vooral blij mijn enthousiastme te zien). Later als ik mijn voeten weer op de grond heb, realiseer ik me dat hier in Europa de zon toch wel aanmerkelijk minder schijnt dan in de USA. Maar goed, toch leuk om te onthouden en om te volgen.

(Op een dag koppel je gewoon je auto aan de hoeken van je tent, die van zonnecellen is gemaakt en daardoor lekker koel blijft van binnen).

Geplaatst in Algemeen | Getagged , | Reacties staat uit voor Dwars door de USA met een EV op zonne-energie

Zo. En nu zijn we weer gewoon Greenlight Consultancy.

Zo. Totaal opgeladen zijn we weer aan de slag.

  • Runa is zit alweer tot over haar oren in haar Ph.D.
  • Adrita is 3 centimeter langer en dat past goed in Groep 7.
  • En ik heb mijn eerste dagen al weer hard gewerkt als DTP-er in mijn ZZP-onderneming Greenlight Consultancy. Wat ik allemaal kan en doe lees je hier.
Greenlight Consultancy

Greenlight Consultancy

Geplaatst in Even wat anders | Getagged | Reacties staat uit voor Zo. En nu zijn we weer gewoon Greenlight Consultancy.

A propos

Range anxiety

Geplaatst in Algemeen, Even wat anders, Rijervaringen | Reacties staat uit voor A propos

EV2I is geslaagd! De conclusies:

EV2I Electric Vehicle to Italy Success!

Je kan prima met een elektrische auto ver op vakantie
Wij hebben genoten van een heerlijke onthaast-vakantie. De wegen, Het landschap, de talen, de culturen, de keukens, alles beweegt gestaag voorbij. En je bent er veel meer mee in contact, dan wanneer je over de snelweg raast. Positieve reacties, Enthousiaste mensen, de EV-vakantie: Een aanrader!

Range-anxiety?
…hebben we de eerste week last van gehad, want we reden regelmatig “het donker” in. Zou er wel stroom te vinden zijn in dat dorpje? Zouden ze nog plaats hebben in de hotelletjes daar? Maar telkens kwamen we eruit: Éérst zochten we een slaapplaats en daarna pas regelden we de stroom. Want een slaapplaats is moeilijker te regelen dan stroom. Niet één keer hebben we stroom van een andere plaats dan de slaapplek hoeven regelen.

Na een week kenden we de LEAF zo goed, dat we precies wisten wat we konden verwachten: Xx km actieradius en zero problemen om stroom te regelen.

En voor de lezer die een EV overweegt en bang is van range-anxiety: Maakt u zich absoluut geen zorgen! U heeft een betrouwbaar stopcontact thuis en een betrouwbare range-indicator. En snelladers! Dat is dus een stuk makkelijker dan onze reis. Die anxiety bent u binnen 500 km van af!

De Nissan LEAF
Er kan er maar een de eerste zijn. En dat is de Nissan LEAF. Zeer compleet, zeer comfortabel, en ook nog eens snel! Een unieke auto. Hier geef ik mijn mening uitgebreid.

Wat heeft het gekost?
440 kWh  / € 75,- waarvan wij er circa € 50,- zelf betaald hebben. (3100km).

En het milieu?
Hoeveel baat heeft het milieu gehad bij onze “transport-keuze”? Die vraag moet je in 2 delen opsplitsen: 1) Hoe zuinig reden we? 2) Wat is de milieubelasting van de gebruikte energie?

  1. Zuinig: Een volle LEAF accu (24kWh) bevat de energie die in ongeveer 2,7 liter benzine zit. Aangezien wij (3.100 km / 170 km) 18,25 LEAF accu’s hebben opgereden, is dat equivalent aan zo’n 50 liter benzine. Echter een auto op benzine, zou voor 3.100km (bij 1:12) 260 liter nodig hebben.
    Economisch rijden in de op zich al zuinige LEAF kost dus 19% van rijden in een vergelijkbare fossiele-tijdperk-auto.
  2. Schoon: Daar bovenop komt dat we deze energie hebben betrokken uit de gemiddelde “energie-mix” van de landen waar we reden. En die is veel schoner dan auto-motoren. Elektriciteitscentrales draaien namelijk altijd op hun efficiëntste toerental. Als ze al op een fossiele brandstof draaien. Je hebt ook water (Zwitserland), zon en wind. (kolen vormt 20% van de Nederlandse energie-mix, maar wij hebben onze LEAF uitsluitend op groene stroom opgeladen).

Dus ja, onze vakantie-voetafdruk ligt ergens tussen 10 en 15% van de normale.

Snellaadpalen
Een (mentale) must voor het succes van e-mobiliteit. Maar er speelt kip-ei problematiek. Een snellaadpaal kost al gauw € 20.000,-, heb ik me laten vertellen, dus de business-case ziet er nog niet zo goed uit. Maar er zijn partijen met een lange adem dus het gaat goed komen.
Ik zeg ‘mentale‘ must, want als puntje bij paaltje komt zal dat in 90% van de gevallen het gewone paaltje bij de eigen voordeur zijn, dus zó hard zijn ze in de praktijk niet nodig.

Range als je het onderste uit de kan wil
Doe het rustig aan en je komt verder. 45km/h is de meest gunstige snelheid die we hebben geprobeerd. (Daaronder werd ons echt te gortig. De meeste wegen lenen zich ook niet voor 45km/h). Maar zou je dat kunnen vasthouden haal je de 210 km op een lading. Bij 60 km/h kom je op zo’n 185 km uit. En in real life kwamen we meestal zo rond de 170 km. Want constant één snelheid rijden is onmogelijk.

Rijden in de bergen kost actieradius. Heuvels: 15%, bergen: 25% en echte passen hakken zo’n 35% van je range af.

Rijstijl in de praktijk
Het kwam natuurlijk regelmatig voor dat we ons doel al vast hadden liggen (Hotel of camping telefonisch gereserveerd). Of dat we niet veel km’s op een dag hoefden te halen (op de terugweg konden we pas op 2-aug terecht bij Protoscar). Dan zie je je bestemming ruim binnen range liggen, en transformeert de LEAF zich van “Bleh! Slome zondagsrijder” in “Wow! Die is snel!” En alles daartussen in.

Reacties van de mensen
Het valt op dat werkelijk iedereen enthousiast is over elektrische mobiliteit. Neem nou voetbal, wijn, de iPhone of willekeurig elke andere dwarsstraat, er is altijd een groep mensen die kritiek heeft en begint te zeuren. Díé groep, is bij dit onderwerp opvallend kleiner!

De auto heeft veel bekijks. Mensen spreken je aan, zien het belang en vragen meestal als eerste: “Wat is de actieradius?” en als je dan antwoordt “150 km”, zijn de meesten positief verbaasd. Dan volgt een leuk informatief babbeltje. Tot slot laat je ze jaw-dropping achter als je bijna geruisloos wegflitst!

Kortom
Een groot succes!

2011-07-26 Tonda en de Nissan LEAF van Terberg Greenlease

2011-07-26 Tonda en de Nissan LEAF van Terberg Greenlease

Bekijk ook de statistieken en het weblog!

Geplaatst in Dagverslagen, Rijervaringen | Reacties staat uit voor EV2I is geslaagd! De conclusies:

Statistieken

Hier een overzicht van de statistieken:

  • Totaal aantal kilometers: 3102. Dat is 75% van wat de Terberg Greenlease Nissan LEAF überhaupt heeft gereden.
  • Meeste km’s op een dag met snelladen: 281,2. Dag 24.
  • Meeste km’s op een dag zonder snelladen: 215,1. Dag 3.
  • Minste km’s op een reisdag: 90. Dag 6.
  • Totaal aantal meters geklommen: Schatting, circa 6.000. Ardennen, Vogezen, Jura, Alpen, Apennijnen.
  • Aantal keren gewoon opladen: 46. 27 Nachten, 19 x tussendoor.
  • Aantal verschillende stopcontacten: 32.
  • Aantal keer gevraagd om stroom: 36. 32 x Geen probleem! 4 x Antwoord: Nee. 2 x “Mijn man is er niet, dus ik kan het niet vragen“. 1 x “Sorry, maar onze stop kan 2200Watt niet aan” en 1  x een vervelende vent die er geen trek in had.
  • Aantal keren snelladen: 4. Bij Protoscar 2 x. Bij ABB 1 x en bij Nissan Strassbourg 1 x.
  • Aantal stoppen doorgeslagen: 1. In Airolo. Andere groep geprobeerd, geen probleem.
  • Aantal kWh benodigd voor 3100 km met onze spaarzame rijstijl: 3100/170×24=440.
  • Kosten voor 440 kWh: € 75,- (Landelijke gemiddelde stroomprijs en laadverdeling per land meegenomen: € 0,174 / kWh).
  • Waarvan wij zelf betaald hebben: Circa € 50,-. € 25,- Via camping-elektrisciteits-tarieven en € 25,- via hogere fooien. Hotels en snellaadpunten waren gratis.
  • Google maps: Heenrit (in twee delen op Ggl maps); Terugrit.
  • Hotelovernachtingen: 8
  • Campingovernachtingen: 11
  • Overnachtingen in appartement Tonda: 7
  • In ouderlijk huis in Eindhoven: 3

Toelichting bij de grafiek “Kilometers per dag”. De 4 rode staven, zijn de dagen met snelladen:

  • Op dag 5 hadden we bij aankomst nog 30% over. Daarom niet super ver;
  • Op dag 23 hetzelfde verhaal: Het was maar 80 km naar Protoscar;
  • Dag 24 ging ver, want: 1) we gingen omlaag de Alpen uit, 2) rustigaan door, 3) we kwamen relatief leeg bij ABB en 4) we hebben later nog bijgeladen;
  • Op dag 25 was de snellader van Nissan Strassbourg niet ver en reden we er snel heen. We kwamen daar half vol aan.
Geplaatst in Algemeen, Elektriciteit, vermogen, energie, Rijervaringen, Snelladen | 1 reactie

Dag 27: ev2i is terug in Nederland!

Jawel! We hebben het gehaald! ev2i is terug in Nederland. Hier het dagverslag, later de overall conclusies.

174 Km, totaal 3102km. Het hotel in Houffalize bleek toch (zie het dagverslag van gisteren) € 90,- voor 2 volwassenen te zijn. Absoluut een goede deal dus. Na een lekker ontbijtje gingen we op pad met zo’n 170 km voor de boeg. Of we het zouden gaan halen was nog niet duidelijk. Boven op een Ardense heuvel niet, in de dalen wel.

In Tongeren hebben we bijgeladen en wat gedronken, de bareigenaar zei resoluut: Natuurlijk meneer, geen probleem. Stopcontact 29. En in een uur was onze accu voldoende vol om Eindhoven zeker te halen. Bovendien wordt de actie-radius-indicator in het platte landschap betrouwbaarder! We hadden het waarschijnlijk wel gehaald. Maar dan hadden we wel moeten door sukkelen met 50km/h. Met dat uurtje erbij, konden we normaal rijden.

Om 16:10 waren we thuis. We werden ontvangen door mijn vader, die van ons een lekker flesje Toscaanse wijn kreeg, elektrisch vervoerd naar Nederland. Hij had al eten in huis gehaald (Jawel: van de EkoPlaza). En zo zaten we om 19:00 aan tafel en zit de was al in de wasmachine! O, en de auto aan stopcontact 30.

Geplaatst in Dagverslagen, Opladen | Getagged , | Reacties staat uit voor Dag 27: ev2i is terug in Nederland!

Dag 26: F, L, B, L, B

Dag 26: 178 km (totaal: 2928). Vandaag begon in Frankrijk. Baguetje eten, tentje opvouwen en op pad.

Rustig aan door Frankrijk. Bakje thee gedaan in het pittoreske Rodemarck bij een winkeltje van een mevrouw die 15 jaar “hoog” bij Fiat gewerkt had in 4 landen op 2 continenten en uiteindelijk genoeg had van het snelle multinationalwerk. (Ik noem dit even in het kader van het EV2I sleutelwoord “onthaasten”).

Rustig verder. Plan: bijladen bij Nissan Aarlen. Zo gezegd zo gedaan. (stopcontact 27). Een van de Nissanmensen weet echter van een snellader op 4 km. Ik ben wat huiverig, want het zou betekenen dat ik het voorwerk niet goed gedaan heb. Maar tegelijk wilde ik vertrouwen tonen. Ik stelde voor dat we altijd konden bellen om te informeren. Even later was het antwoord er: Ja er is een snellader 500 V DC daar. Wij er naartoe. In Luxemburg. Pindakaas. Niet dus. Het was een een of ander gewoon paaltje waar zelfs een pasje voor nodig was. Hij was wel mooi groen. Soit.

Nou, hier zitten we nu, 10 km of 40 minuten laden kwijt. Jammer. De hoofdpijn a.g.v. van m’n hooikoorts heeft bovendien z’n intrede gedaan. Ook jammer. Maar aan de upside: Nauwelijks last van gehad dit jaar tot nu toe.

Houffalize hebben we daarna goed kunnen halen. We moeten nog wat wennen aan de veel betere betrouwbaarheid van de actieradius-indicator, als je geen heftige bergen meer hebt. 30 over. Maar ja we hadden al verteld dat het niet prettig rijdt als je nog stroom en hotel moet regelen, met minder dan 30.

Het regelen van een hotel was in dit geval op 2 manieren moeilijk.

  1. bijna alles was vol, wat niet echt een verrassing was;
  2. er zit een verschil van 90 euro tussen “90 euro voor de volwassenen” en “90 euro per volwassene”. Aangezien Nederlands niet de moedertaal van degene die ik aan de telefoon had is, en het hotel echt heerlijk is, de kamer is net gerenoveerd, zullen we ze het maar niet kwalijk nemen, als het de laatste van de twee blijkt te zijn. In Google Maps op je iPhone zie je die vier sterren op de voordeur niet staan.

We hebben hier bovendien heerlijk gegeten, want goed koken, dat kunnen de Belgen! Kortom, genieten deze laatste nacht.

Helaas ben ik vergeten een foto te maken van hoe de draad zo leuk uit het raam, hoog over de stoep, door een boom naar de auto hing. Het was stopcontact nummer 28.

Geplaatst in Dagverslagen, Opladen | Getagged , | 1 reactie

Dag 25: Ruraal Frankrijk

Dag 25: 202 km. Totaal: 2750 km. We hebben goed geslapen op de rustige camping. Ook Adrita heeft de grote Rijnsluis aanschouwd, en daarna zijn we via Sélestat* naar Souffelweyersheim (vlot) doorgereden, alwaar we van LNG Nissan een snellading kregen. De installatie was van SGTE-Power. Natuurlijk weer leuke, verbaasde en positieve reacties! Én 100 km extra!

* In Sélestat haalden we de op de heenweg vergeten Terberg paraplu’s op! :-S

Daarna zijn we rustig aan doorgereden richting Saint Avold. We hadden het net kunnen halen, maar als je ergens drie kwartier even wat drinkt (én laadt, stopcontact 25) heb je nèt die extra km’s waardoor je relaxed én vlotter naar je bestemming rijdt: Dezelfde camping als op de heenweg (Stopcontact 26).

Prima dag en wederom wordt duidelijk hoe cruciaal snelladers zijn voor het succes van elektrische mobiliteit.

Geplaatst in Dagverslagen, Opladen, Snelladen | Getagged , | Reacties staat uit voor Dag 25: Ruraal Frankrijk

Dag 24: Ver!

Vandaag hebben we het absolute afstands-dag-record gevestigd: 281,2 km. (Totaal: 2548 km). Met één keer snelladen bij ABB en nog wat bijladen tijdens het eten.

Het begon in Airolo, waar ze nog net Italiaans spreken. Hoewel er verwarring over een gipfel was. Blijkt een croissant te zijn).

Na vertrek acuut door de Gotthard tunnel. Het eerste streepje (van de 12) is altijd snel weg. Toen naar beneden tot de Vierwaldstättersee. Het viel tegen wat we terugkregen met dat dalen. Eerder: wat we over hadden, want veel regenereert de LEAF niet als je met 80 km/h daalt, en zo’n afdaling is in een vloek en zucht voorbij.

Het regenereren is sowieso een relatief fenomeen. Het moet zeker blijven, want het werkt. Maar het is niet het wondermiddel dat je al je energie teruggeeft als je remt of daalt. Als je 25% terugwint is het denk ik veel. Real-life heeft wind, frictie, stuurbekrachtiging, warmteverlies en (in)efficiëntie-factoren in alle betrokken componenten…

Daarna gingen we (extra) rustig door Zwitserse Mittelland (ook erg mooi), en zo haalden we Turgi, een stadje aan de Reuss, halverwege tussen Zürich en Basel. Daar hebben we van Mark Knechtle en Christian Morf een snellading, koffie en thee gekregen. ABB is actief op het gebied van e-mobiliteit, want elektrische componenten is hun business. Ze hebben onlangs het Nederlandse Epyon en nog een bedrijf overgenomen om hun positie te versterken op deze nieuwe markt.

Toen verder westwaards langs de Reuss richting Basel (om het Zwarte Woud te vermijden). Daarna noordwaards Duitsland in, langs de Rijn.

Bij een Chinees hebben we gegeten en een beetje “comfort-bijgeladen” (Stopcontact 23). Zoals vaak kregen we enthousiaste reacties!

Toen Frankrijk in verder noordwaarts langs de Rijn. Alwaar zich een uitgesproken kans voordeed om het stroompedaal eens tot de bodem in te trappen en daar te houden. Dat gaat vlot naar 159 km/h. En terwijl we daarheen gingen, nam langzaam de kracht -die je ziet met 10 stippen op het dashboard- af. Op het laatst reed de LEAF nog steeds 159 km/h, maar met 6 stippen. 60% dus. Concusie: De snelheid wordt begrensd. Het comfort blijft grenzeloos! Ik schat dat de LEAF onbegrensd zo’n 180 – 185 km/h kan halen.

Even later kwamen we aan op een rustige, schone camping, (met stopcontact 24), op de baan land tussen het Rijnkanaal en de Rijnrivier. Tevens de grens met Duitsland, maar daar zijn we niet meer gekomen.

Runa en ik hebben nog de grote sluis bekeken en daarna was het lekker slapen.

Geplaatst in Dagverslagen, Opladen, Snelladen | Getagged , , | 2 Reacties

Heeft een Nissan LEAF ook nadelen?

Nou, eigenlijk maar één. De rest is geneuzel.

  • Met stip op 1 staat de actieradius. …Volgens velen. Niet volgens ons. Het is maar hoe je er naar kijkt: 9 van de 10 mensen rijden niet meer dan 50km op een dag. En wij tonen aan dat je heerlijk op vakantie kan met de LEAF!!!

Verder:

  • Regenereren is geen wondermiddel. (Lees meer);
  • De klok van de navigatie loopt niet gelijk met het dashboard;
  • Als je snel met je handpalm het stuur draait, blijf je wel eens haken achter het vorige-volgende-knopje voor de muziek; *
  • De rechter armsteun van de bestuurder heeft een randje dat wat in je elleboog prikt;
  • De automatische ruitenwisser heb ik bij andere auto’s betere van meegemaakt.

Al met al is de Nissan LEAF een zeer complete auto waar wat ons betreft maar héél weinig op aan te merken valt.

* Zo hebben we de “BlueTooth Audio” ontdekt! Er klonk ineens muziek waarvan ik echt zeker wist dat die niet op de USB stick stond. Bleek de auto mijn iPhone af te spelen!

Geplaatst in Rijervaringen | Getagged , , , | Reacties staat uit voor Heeft een Nissan LEAF ook nadelen?

Zéér snelle conceptcar van Protoscar!

Woorden schieten te kort, dus dit is een kort verslag. Ik kreeg een ritje aangeboden in de concept-EV van Protoscar.

  • Motor: 300 kWatt. (4 x Nissan LEAF);
  • 0-100 in 5,2 seconden;
  • Krachtbegrenzing tussen 0 en 50 omdat het koppel anders te groot zou zijn voor de overbrenging. (Stel je voor, flinke trap op het stroompedaal, valt ie uit elkaar). Je voelt een enorme boost boven de 50km/h;
  • 32kWh accu (50% meer dan de Nissan LEAF).
  • Stuurbekrachtiging
  • Veel informatie op het dashboard. Meer dan de LEAF.

Resultaat: Een vreselijk snelle sportauto. En dat heb ik geweten ook. 0 Tot 140 voor je boe kan zeggen. (Laat staan bah). Je vergeet te ademen! Slik! Gewelddadig, zo hard. Holy-….

Tja. Voor zo’n ervaring kan ik moeilijk woorden vinden. De snelheid van de motorfiets die ik ooit had, komt er nog het dichtst bij.

Dank aan Protoscar. Want het moet genoemd worden: Zij hebben deze auto met een team van 40-60 mensen in elkaar gezet. Dat kan Nissan ze niet nadoen!

Geplaatst in Rijervaringen | Getagged , | Reacties staat uit voor Zéér snelle conceptcar van Protoscar!

Dag 23: Ciao caffe macchiato, we zullen je missen!

Dag 23: Het was een afwisselende dag, met verrassingen en twee etappes. Etappe 1) De Po-vlakte uit, door de drukke Milaanregio, langs Como, Zwitserland in, snelladen bij Protoscar. 84 km. Etappe 2) Verder de Alpen in, tot Airolo. 102 km. Vandaag: 186 km. Totaal: km.

Rijden in het florissante deel van Italië, het noorden, rond Milaan heeft zo z’n nadelen: Het is daar altijd en overal druk. Maakt niet uit of het nou een prutsweggetje is of een snelweg. Verder niets over te melden.

Laatste caffè macchiato in Como. Ook nog even aan het meer gestopt.

De grens over. Zwitserland in.

Snelladen bij Protoscar. Einde etappe 1. Dit was tevens de eerste keer dat we 16 ampère hebben kunnen proberen.

Eerste verrassing: Ik heb een stuk in de gele concept-wagen mogen rijden! Ik schrijf daar nog een losse blog over. Tipje van de sluier: 300 kW! (Nissan LEAF: 80).

In no time was de LEAF vol. Wij door de Alpen in. Dit keer niet secundair maar op de snelweg 80 achter een vrachtwagen de helling op. Een heel ander rijbeeld: In een kwestie van 1 uur rij je je accu leeg.

Toen voor de afwisseling 8 km file. 2 Uur kwijt. En gestopt in Airolo. Dat is het hoogste punt van de klim.

Verrassing 2: We draaien een parkeerplek voor een hotel, naast het terras, op, staat er iemand op, die zegt: “Thomas?” Ik zeg: “Ja”, hij zegt “Kgemmere?” Ik zeg: “The one and only!”… Blijkt dat het Christian Morf van ABB is! “Wij hebben een afspraak, morgen om 13:00 uur in Turgi” zegt ie! Nou ja, wat een toeval. Hij was een lang weekend op ATB-fiets-vakantie door de bergen met een vriend.

Daarna hebben we de auto nog aangesloten op stopcontact 22, wat een hele heisa was, want de stop vloog er 2 x uit. Nu rust.

Geplaatst in Dagverslagen, Snelladen | Getagged , | Reacties staat uit voor Dag 23: Ciao caffe macchiato, we zullen je missen!